Ansvar för dig som hyresgäst
Ditt ansvar som hyresgäst innebär att du har en skyldighet att ta hand om lägenheten och se till att inga onödiga skador uppkommer, det kallas för vårdplikt och regleras i hyreslagen.
Tre viktiga punkter
- Aktsamhet: Hyresgästen måste under hyrestiden iaktta viss aktsamhet och se till att lägenheten är hel och ren och fri från skadedjur.
- Skador och ersättning: Skulle skador uppkomma på grund av att hyresgästen agerar vårdslöst eller försumligt är hyresgästen skyldig att ersätta hyresvärden för skadan.
- Brand- och vattenskador: För brand- och vattenskador ansvarar hyresgästen som huvudregel inte för. Om det däremot visar sig att skadorna uppkommit på grund av att hyresgästen brustit i den omsorg och tillsyn som han bort iakttaga kan skadeståndskrav aktualiseras. Detta innebär t.ex att hyresgästen är skyldig att regelbundet rengöra vattenlåsa och golvbrunnar för att undvika stopp i avloppet.
Exempel på vad som i praxis bedömts vara normalt slitage är hål i väggar efter tavlor och hyllor, repor i golvet efter möbler och fettfläckar på väggar. Medan spräckta handfat eller toalettstolar, sprickor i badkar, trasiga fönsterrutor och dylikt, anses ha uppstått genom vårdslöshet och försummelse. Det är t.ex. hyresgästens ansvar att rengöra och vårda de vitvaror som finns i lägenheten, tex avisning av kylskåp/frys. Om något går sönder och det inte är en normal förslitningsskada utan yttre påverkan är det hyresgästen som är ansvarig och ska betala reparation eller köp av likvärdig produkt.
Som hyresgäst har du inte rätt att göra större renoveringsarbeten i lägenheten utan föreningens samtycke. Detta gäller även i fall där renoveringsarbeten skulle innebära en förbättring av bostaden.