TV, bredband och telefoni - Ownit

Styrelsen för Brf Hagtornsgården har under våren 2021 bytt leverantör av bredband, telefoni och tv-tjänster. Nu ingår ett bredband på 1000 MBit/s upp och ner, Ownit TV Bas och telefoni i föreningens månadsavgift. Den här artikeln samlar information om bakgrunden till beslutet och information om avtalet.  

Varför har föreningen bytt leverantör till Ownit

Efterfrågan från boende på högre kapacitet av bredbandstjänst och modernare utrustning har ökat i takt med utvecklingen av det digitala samhället. Den utrustning som fanns i lägenheterna var i huvudsak från 2010 då det ursprungliga avtalet med Telia tecknades. Utrustning kan ha bytts ut av Telia i samband med felanmälan i en del lägenheter men de allra flesta hade kvar den ursprungliga utrustningen som nu är mer än 10 år gammal.

Styrelsen inledde arbetet 2019 och kontaktade Telia för att få till en modernare och snabbare lösning inom ramen för befintligt avtal. Under våren 2020 gjordes en anbudsförfrågan med specificerade krav till flera leverantörer däribland Telia och Ownit. Efter en jämförande analys var styrelsens bedömning att Ownit erbjöd den bästa lösningen sett till både kvalitet och pris, deras lösning innehåller även en garanti som Telia inte kunde erbjuda.  Referenser togs från andra föreningar som nyttjar Ownits tjänster för att få del av deras erfarenheter.  Ownit grundades 2004 och är sedan 2012 en del av Telenor-koncernen. Ownit har vunnit SKI i 5 år i rad senast 2018 och har enligt Trust Pilot hade de högst trust score 2019.

Avtalet med Ownit

Brf Hagtornsgården har tillsammans med Ownit ingått ett avtal där Ownit tillhandahåller Bredband 1000 Mbit/s uppladdning- och nedladdning. Hastigheten 1000/1000 levereras till samtliga lägenheter i och med den nya installationen. Hastigheten skiljer sig beroende på om man är inkopplad till router via Wi-Fi eller med kabel. Det har även betydelse vilken frekvens som används, det blir alltid högre uppladdning/nedladdning med 5 Ghz bandet medan 2,4 Ghz har lite längre räckvidd från routern. I den ursprungliga routern från Telia som fanns i de flesta lägenheterna fanns enbart frekvensen 2,4 Ghz. I avtalet ingår även Ownits grundpaket för TV samt Ip-telefoni. Utgångspunkten har varit att i det kollektiva TV-avtalet som vi gemensamt betalar ska finnas ett mindre antal kanaler och att det är den enskildes egna val att göra tillägg och själv stå för extrakostnaden.

  • Bredband 1000 Mbit/s
  • Ownit TV Bas SVT 1, SVT 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 AVT 24, Kunskapskanalen, Discovery och Eurosport även play kanal SVTr ingår.
  • Telefoni

Vi vill också påminna om Ownits play tjänst som ingår i vårt avtal. Ownit Play är en streamingtjänst där du som TV-kund hos Ownit kommer åt det mesta av ditt TV-innehåll direkt via TV med Chromecast, mobilen, surfplattan och datorn. Du kan även hyra filmer och titta ikapp på hela säsonger av dina favoritprogram. Du kan använda Ownit Play på upp till fyra enheter. Registreringen sker enkelt med ert kundnummer och det personnummer som är registrerat i Ownits kundregister. Ring Ownits kundtjänst för hjälp eller logga in på https://www.ownit.se/ownit-play

Ny utrustning kommer februari 2022: I föreningens avtal med Ownit ingår en router med stöd för Wifi-6 och som har en annan design. I avtalet ingår även en TV-box som har stöd för play-tjänster direkt i boxen. Utvecklingen av boxen kommer även möjliggöra trådlös uppkoppling mellan boxen och router. Av olika skäl kunde den rätta utrustningen inte levereras i tid för bytet i maj, den kommer istället att levereras i början av 2022. Mer information kommer när vi vet mer om leveranstidpunkten.

Ownit support

Om du har problem med internet eller TV ska du kontakta Ownits kundtjänst. Ring 08 525 07300, öppet vardagar 08.00 - 20.00, helg 10.00 - 18.00. Ha kundnumret som börjar på "5816-" till hands för snabbare hantering. Styrelsen kan inte ge support om utrustningen krånglar.

Information om Telias utrustning.

Om ni hade ett privat avtal med Telia kan det innebära att utrustning ska skickas tillbaka. Behåll utrustningen i tre månader tills ni vet om Telia vill att utrustningen ska skickas tillbaka. Om ni därefter inte vill behålla utrustningen så kommer vi att ordna en gemensam insamling under hösten av den utrustning som finns kvar.